Grote inspiratiebronnen:  

Robert E. Slavin, eredoctor Onderwijskunde RuG 2014

 

Robert E. Slavin, eredoctor Onderwijskunde RuG 2014

“Learning environments for the 21st century must be ones in which students are actively engaged with learning tasks and with each other.” 

 Langdurig wetenschappelijk onderzoek in diverse landen heeft aangetoond dat groepsopdrachten met een waardering voor de hele groep een van de effectiefste vormen van onderwijs is.

 

Abram Maslow, psycholoog (1908 –  1970)

 

Abram Maslow, psycholoog (1908 – 1970)

“What a man can be, he must be.”

Mensen en mensenkinderen hebben de behoefte om bij een groep te horen, binnen die groep gewaardeerd te worden om hun eigenheid en daarin te mogen groeien. 

 

 

 

Lev Vygotski, psycholoog (1896 - 1934)

 

Lev Vygotski, psycholoog (1896 – 1934)

“Development can not be seperated from its social context.”

Wanneer de sociale context, de culturele groep waartoe een kind behoort,  bepaalde kennis waardevol vindt, dan zal het kind gemotiveerd zijn zich die bepaalde kennis eigen maken.

 

 

 

Kloof:

Het lijkt een onoverbrugbaar probleem voor het basisonderwijs: aandacht voor de individuele leerlijnen en ook nog leren samenwerken.

Brug:

De oplossing: groepsopdrachten die op individueel niveau, naar eigen talent en kunnen uitgewerkt worden, maar ten goede komen van de hele groep.

Share