Opdrachten bij Les 1

Opdracht 0

Van deze les moet je onthouden:

  • De Franse Revolutie begon op 14 juli 1789
  • De koning van Frankrijk heette toen Lodewijk XVI

 

Overige Opdrachten:

De leerkracht besluit welke leerlingen welke opdrachten het beste kunnen maken. Het is ook aan de leerkracht of de leerlingen van rol wisselen of steeds dezelfde soort opdrachten maken. Correspondentie over de beoordeling door Onderwijs doe je Samen heeft geen zin. Het bedrijf houdt rekening met klassengrootte en leeftijd van de leerlingen.

Kies uit de volgende opdrachten:

 

Voor Strategen& Spionnen:

Opdracht 1.1 (pakket A& P)(meedoen aan het spel)

Vorm een groep strategen: minimaal 3, maximaal 5. Dat zijn zowel militaire strategen als financiële strategen. Benoem een vorst (de juf of de meester) en benoem een minister van buitenlandse zaken. (een leerling) en benoem een generaal. Eerst overleggen jullie over de volgende dingen:

– Hoeveel geld gaat naar soldaten. Hoeveel geld gaat naar vloten. Hoeveel geld gaat naar spionnen. Hoeveel geld gaat naar wegen.

– Welke steden willen jullie in deze beurt veroveren.

– Met wie krijgen jullie dan ruzie?

– Met wie moet de minister van buitenlandse zaken een vriendschapsverdrag sluiten.

Daarna gaan jullie aan de gang:

– De generaal koopt soldaten, wegen, forten, vloten en spionnen.

– De minister van buitenlandse zaken zoekt contact met andere spelers. (Klik op de vlaggetjes rechtsboven)

Deadline:      dinsdag 3 maart: 16.00u

Beloning:      elke stad in bezit van jullie land aan het eind van deze beurt levert 100 goudstukken op.

 

Opdracht 1.2 (pakket A&P)(meedoen aan het spel)

Jullie hebben een vrouwelijke spion. Haar eigenlijk naam is gravin Isabella Lundquist de Morabella. Ze spreekt vloeiend Pools, Italiaans, Nederlands en Russisch. Vandaag spioneert ze in de haven om daar te tellen hoe sterk de vijand is. Teken haar in visserskleren.

Als je geen vermomming voor haar maakt, moet je haar toch op pad sturen. Ze kan vijandelijke generaals  1 beurt uitschakelen. Dan moet ze omkoop-geld bij zich hebben om de soldaten om te kopen. Als dat meer is dan de generaal als soldij uitgeeft is de generaal 1 beurt uitgeschakeld.

Deadline:      dinsdag 3 maart: 16.00u

Beloning:      cijfer voor de tekening van de vermomming x spionnengeld = omkoopgeld

 

Voor Filosofen:

Opdracht 1.3 (pakket B)(pakket P)(kringgesprek/stellingen)

Verzin met elkaar drie regels waaraan een nieuwe wet moet voldoen

Waaraan had koning Lodewijk XVI moeten denken voor hij een wet maakte? (open vraag)

Mail je antwoord naar 200jaarnl@onderwijsdoejesamen.nl

Deadline:      dinsdag 3 maart: 16.00u

Beloning:      vermenigvuldiging van de trots (of moreel) van de soldaten met 1,0 tot 2,0.

Criterium:     onderbouwing van de antwoorden

 

Opdracht 1.4 (pakket B)(pakket P)(kringgesprek/stellingen)

Houd een kringgesprek over: Wat maakt mensen trots? Bedenk 3 dingen.

Mail je antwoord naar 200jaarnl@onderwijsdoejesamen.nl

Deadline:      dinsdag 3 maart: 16.00u

Beloning:      vermenigvuldiging van de trots (of moreel) van de soldaten met 1,0 tot 1,5.

Criterium:     onderbouwing van de antwoorden

 

Voor Kunstenaars

Opdracht 1.5 (pakket C)(creatieve opdrachten)

Maak een illustratie bij het verhaal dat is verteld, voorgelezen of beluisterd.

Je mag tekenen, schilderen of een collage maken.

Formaat: A3. Stuur een foto naar: 200jaarnl@onderwijsdoejesamen.nl

Deadline:      dinsdag 3 maart: 16.00u

Beloning:      extra geld: 0 tot 200 goudstukken

Criteria:        originaliteit& netheid

 

Opdracht 1.6 (pakket C)(creatieve opdrachten)

Lees het sprookje: De rattenvanger van Hamelen. Welke zin uit het verhaal past het best bij het verhaal dat je hebt gehoord? Schrijf die zin zo mooi mogelijk met de hand op een vel papier. Hang het vel aan de muur van jouw klaslokaal.

Formaat A3. Stuur een foto naar: 200jaarnl@onderwijsdoejesamen.nl

Deadline:      dinsdag 3 maart: 16.00u

Beloning:      extra geld: 0 tot 100 goudstukken

Criteria         De toepasselijkheid van de gevonden zin, vormgeving van de gevonden zin.

 

Voor Bouwers en Uitvinders

Opdracht 1.7 (pakket D)(knutselen met technisch inzicht)

  • Zoek een huis op bij jullie in de buurt dat gebouwd is tussen 1779 en 1815.
  • Fotografeer het en meet het op.
  • Bouw het huis na op de schaal 1:45. Dat mag van lego, karton, papier, hout of een ander materiaal.
  • Twee huizen inleveren mag.

Mail foto’s van het orginele huis en het nagebouwde huis naar 200jaarnl@onderwijsdoejesamen.nl

Deadline:      dinsdag 3 maart: 16.00u

Beloning:      extra geld: 0 tot 100 goudstukken per huis.

Criteria:        Is het juiste huis gevonden, Hoe juist is het huis nagebouwd op schaal, Hoe juist is het huis nagebouwd op de kenmerken van die tijd.

 

Opdracht 1.8 (pakket D)(knutselen met technisch inzicht)

Bouw de hete luchtballon van de gebroeders Montgolfier na. Gebruik krantenpapier& schilderstape, ijzerdraad, watten& spiritus. Maak foto’s van het bouwen& het oplaten van de ballon. Stuur de foto’s naar: 200jaarnl@onderwijsdoejesamen.nl

Deadline:      vrijdag 6 maart 16.00

Beloning:      0 tot 900 goudstukken

Criteria:        Aantal foto’s van het bouwproces. Of de ballon ook echt opstijgt. Of alle kinderen om het oplaten heen staan.

 

Voor Speurneuzen& Nieuwsgierigen

Opdracht 1.9 (pakket E)(informatie zoeken& werkstuk maken)

Schrijf een werkstuk over het paleis in Versailles. Gebruik 150 woorden en 10 plaatjes.

Mail het werkstuk naar 200jaarnl@onderwijsdoejesamen.nl

Deadline:      dinsdag 3 maart: 16.00u

Beloning:      0 tot 100 goudstukken

Criteria:        Geven de 10 plaatjes een goed beeld van het paleis, Voegen de 150 woorden iets toe aan de plaatjes.

 

Opdracht 1.10 (pakket E)(informatie zoeken& werkstuk maken)

Schrijf een werkstuk over de hete luchtballon van de gebroeders Montgolfier.

  • 1350 woorden
  • 6 plaatjes.

Mail het werkstuk naar 200jaarnl@onderwijsdoejesamen.nl

Deadline:      vrijdag 6 maart: 16.00u

Beloning:      0 tot 300 goudstukken

Criteria:        Is het werkstuk in eigen woorden geschreven, het aantal woorden, kwaliteit van de tekst, aantal plaatjes& kwaliteit van de plaatjes.

 

Voor Journalisten& Tekenaars

Opdracht 1.11 (pakketten C, D&E)

Maak een krant. Vorm een krantenredactie van tenminste 5 leerlingen.

  • Journalist 1 Schrijft van 3 kinderen op welke opdracht uitvoeren en waarom. De journalist houdt een gesprekje met de 3. Het artikel bevat ongeveer 50 woorden.
  • Journalist 2 bekijkt een krant uit 1789. (http://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/edition.do?dp=LC&altd=true&date=17890901&ed=00) Gebruik de kop van de krant voor jullie eigen krant.
  • Journalist 3 Schrijft van 3 kinderen op welke opdracht uitvoeren en waarom. De journalist houdt een gesprekje met de 3. Het artikel bevat ongeveer 50 woorden.
  • Graveur 1 maakt een tekening bij het verhaal bij deze les..
  • Graveur 2 maakt een tekening bij het interview met 3 leerlingen van journalist 1 of 3.

Zet al die berichten bij elkaar in 1 krant. Mail de krant naar 200jaarnl@onderwijsdoejesamen.nl

Deadline:      dinsdag 3 maart 16.00u

Beloning:      extra geld: 0 tot 600 goudstukken

Criteria:        Het totale uiterlijk van de krant, kwaliteit van de teksten, kwaliteit van de tekeningen, hoe goed de kop van de krant uit 1789 is geïntegreerd met het totaal

 

 

Share