Spelregels

 Doel:

  • Frankrijk: Na 9 speelbeurten in het bezit zijn van 16 steden of meer.
  • Andere landen: Na 9 speelbeurten in het bezit zijn van 8 steden of meer.

 

Middelen:

  • Geld
  • Legers met 4 kenmerken: 1) kosten, 2) snelheid, 3) kracht& 4) zicht.

Al deze 4 kenmerken kunnen verbeterd worden door leerlingen door opdrachten uit te voeren. Zo zal een 7 op een werkstuk over de verrekijker het zicht met 7 punten verbeteren. De objectieve beoordeling van deze werkstukjes wordt door het bedrijf OdjS gedaan.

 

Winnen:

Soldaten worden door de spelers ondergebracht in legers, forten en steden. Bij een ontmoeting rekent de computer uit wie het sterkst is. Steden die verliezen veranderen van kleur. Legers die verliezen worden terug gezet en verliezen 2 soldaten. Commandanten die een slag winnen, krijgen de kans om te promoveren. 

 

Voorbeelden:

Meer Geld

Elk woord in een goed krantenartikel is 1 goudstuk waard.

Meer Kracht

 Bouw een fort uit “De Franse Tijd” van Lego, klei, karton. Mail de foto’s naar het bedrijf OdjS. Daar worden de foto’s beoordeeld en de waarde voor “kracht” verhoogd.

Meer Zicht

Werkstuk: Napoleon gebruikte een “telegraph”. Zoek uit hoe dat werkt. Mail het werkstuk aan het bedrijf OdjS.

Hogere Snelheid

Bouw wegen.

Lagere Kosten

Vind de stoommachine uit. (Maak een werkstukje over de stoommachine) Uniformen kunnen machinaal gemaakt worden.
Opdrachten en Kerndoelen  

Share